Kusken och Tränaren

Hej! Innan gårdagens tävlingar på Mantorptravet begav jag mig ner till stall Karlstedt och ställde några frågor till Raffe och Maura(hästen skötare). Här kommer frågorna och svaren från Raffe!

Ralf Karlstedt född 1962 i Motala. Kusk och Tränare till Prince Tagg!

1. När du fick Prince Tagg i träningen hade du ens en anning om att han några år senare skulle få starta i Elitloppet?
Nej. Jag började väl känna att han utvecklades mer och mer på hösten som fyråring och när han vann Breeder´s  Crown förstog jag väl att detta är en riktigt bra häst!
2. Jag läste på mantorptravets hemsida att den bästa hästen du hade tränat var Petit Boy, har du ångrat dig?
Ja det har jag ju. "Petit Boy" var ju bland dom första hästarna jag hade och han vann 21 av 67starter. Det är  såklart att Prince Tagg är bättre.
3. Anders Lindqvist utalade sig på Atgs hemsida om att han inte kunde säga vem som är bäst av Rapide Lebel eller Prince Tagg. Vad säger du om det citatet?
Jag har inte så bra koll på Rapide Lebel men jag säger nog inte emot.
4. Du har sagt att Prince Tagg aldrig tagit ut sig, är det sant?
Ja det är sant. Han tar aldrig ut sig.
5. Hur kommer Prince Tagg att tränas fram till start?
Hårt!
6. Vad var det första du tänkte när han drog ifrån senast?
Jag tänkte vilken fantastisk häst detta är!
7. Utrustingen blir den samma på Elitloppet?
Ja. Vi började använda norskt huvudlag i höstas och det har funkat bra. Sen är han ju också utrustad men rycktussar som han bara har haft på sig fyra gånger och det ger honom en extra växel.
8. Har du tävlat med någon under elitloppshelgen?
Nej men det har alltid varit en dröm.

9. Vilken tränare och kusk har du haft som förebild inom travet?
Det är ju helt klart Stig H Johansson han är ju helt outstanding att klara av att driva ett stort stall och även köra alla lopp får honom verkligen att vara bäst!
10. Kommer du ihåg första loppet du såg?
Oj vilken svår fråga men jag kommer ihåg att du var på Mantorp iallafall.
11. Första loppet du körde?
Det var hösten 1980. Jag körde en häst som hette Miss Frost N. åt John Naust. Slutade tyvärr oplacerad. Andra loppet jag körde var med Lord Jack vi slutade fyra.
12. Första segern?
Det var faktiskt väldigt skumt det var faktiskt mitt tredje lopp och det var på långfredagen 1981. Samma dag som Prince Tagg vann på Färjestad fast då 30år senare! Hästen hette Bellevue Faber.
13. Favoritbana?
Det måste ju va Mantorp!
14. Största och första travminnet?
Första travminnet var ju säkert när man följde den där lilla tränaren som fick fram Ego Boy. Största är nog Prince Taggs alla fantastiska lopp.

Ralf fick välja mellan några alternativ vilket han tyckte bäst om. Det som är skrivet i tjocktext är det han valde.

HINGST / STO / VALACK
MCDONALDS / BURGER KING / MAX
ELITLOPPET / PRIX D´AMERIQUE
KÖTT / FISK
MJÖLK / ÖL
CHOKLAD
/ LAKRITS
GODIS / CHIPS
KRITERIET / DERBYT
COLA
/ FANTA




Av: Jakob Smith

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0